תכנות — שיעור 10 24/December/2006    

פייתון — השמות

הסברנו את פעולת ההשמה על ידי הסימן "שווה" =. ראינו את ההבדל במשמעות הסימן הזה בין מתמטיקה לבין פייתון. במתמטיקה המשוואות:
lteq1.png
אומרות אותו הדבר. אבל בפייתון יש הבדל במשמעויות של מה שמימין ומה שמשמאל לסימן =. הפקודה:
x = 1
אומרת: להכניס למשתנה זכרון x את הערך 1. לעומת זאת הפקודה
1 = x
איננה חוקית . אין לקרוא למשתנה זכרון בשם 1.
במתמטיקה, המשואה:
lteq2.png
היא תמיד שקר. אבל בפייתון מותר והרבה פעמים רצוי לכתוב פקודה:
x = x + 1
והמשמעות שלה היא לבצע שני צעדים:
  1. לחשב את הערך של lteq3.png .
  2. להכניס את התוצאה של החישוב לתוך משתנה הזכרון x. כתוצאה מכך הערך הקודם שהיה במשתנה x יעלם.

החלפה בין משתנים

ראינו כיצד בפייתון ניתן להחליף בערכים של שני משתנים. נניח שבצענו
x = 1111111111
y = 2222222222

ועכשיו אנו רוצים להחליף בערכים בין x לבין y מבלי לציין שוב את המספרים. אנו עושים זאת בשלוש פקודות עם עזרה של משתנה נוסף.
t = x
x = y
y = t

ועכשיו המצב הוא:
lteq4.png

תרגילים

  1. השלימו תרגילים קודמים - מי שלא השלים.
  2. הפעילו emacs, ציירו ציור על ידי אותיות, הוסיפו משפט משעשע באנגלית, שמרו את הקובץ ושלחו אותו כצרופה (attachment).
  3. בצעו בפייתון את הפקודות הבאות:
    x = 11111
    y = 22222
    z = 33333
    
    עכשיו בצעו מספר השמות (דומה להחלפה שלמעלה) מבלי להשתמש במספרים כך שיתקבל המצב הבא:
    lteq5.png
    לבסוף בדקו את הערכים של המשתנים וודאו שהם כמו שנתבקשתם.
    בעזרת העתק והדבק מהטרמינל שלחו את הפקודות שבצעתם.

חזרה לעמוד האם